Pracovné stretnutie pre stavebné úrady - 3 dni

Termín

27.-29. november 2017, Začiatok: 11:30 (Prihlasovanie na toto podujatie je po uzávierke)

Miesto konania:

Podbanské, Grandhotel Permon

Kategória:

pracovné stretnutie

Cieľová skupina:

zamestnanci stavebných úradov, starostovia obcí, zamestnanci špeciálnych stavebných úradov ostatní záujemcovia

Kapacita:

180

Uzávierka:

20.11.2017

Variabilný symbol:

272911

Organizátor:

RVC Košice, RVC Prešov

Cena pre členov:

209 €

Cena pre nečlenov:

226 €

Program:

1. deň, pondelok 27.11.2017 

11.30 - 16.00
Prvý vzdelávací blok

SPRÁVNY PORIADOK pre stavebné úrady v nadväznosti na nové súdne civilné kódexy (2. časť)

Lektorka:  JUDr. Helena Spišiaková

Podľa § 140 stavebného zákonaAk nie je výslovne ustanovené inak, vzťahujú sa na konanie podľa tohto zákona všeobecné predpisy o správnom konaní.

Týmto predpisom je zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších prepisov.

Správny poriadok upravuje postup obce ako stavebného úradu, a tiež práva a povinnosti účastníkov (fyzických a právnických osôb) v konaniach podľa stavebného zákona.

Zákon č. 125/2016 Z.z., o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov ktorý nadobudol účinnosť dňom 1. júla 2016, novelizoval množstvo predpisov vrátane správneho poriadku. Je preto nevyhnutné, aby zamestnanci obcí (stavebných úradov) poznali tento základný procesný predpis, ktorý sú povinní používať v prípadoch ak stavebný zákon neustanovuje inak.

Cieľ seminára

Ponúknuť zamestnancom obcí - pracovníkom  stavebných úradov výklad správneho poriadku po jeho novelizácii tak, aby správne konania ktoré  podľa stavebného zákona vedú, spĺňali kritériá zákonnosti a boli v súlade so základnými zásadami a pravidlami správneho konania.

Obsahová štruktúra: I. časť  (jún 2017)

  • Základné zásady správneho konania
  • Správne orgány (príslušnosť vecná, miestna a funkčná, predpojatosť a vylúčenie zamestnancov z konania;)
  • Účastníci konania a zúčastnené osoby (zastupovanie, splnomocnenie, zákonný zástupca, ustanovenie opatrovníka)
  • Priebeh správneho konania (začatie konania, ústne pojednávanie, zápisnica, nazeranie do spisov, doručovanie, lehoty a ich počítanie, svedkovia, znalci, listiny, ohliadka, čestné vyhlásenie, prerušenie a zastavenie konania, zmier, trovy konania)

II. časť (november 2017)

  • Rozhodnutie (náležitosti, lehoty, oznámenie, právoplatnosť a vykonateľnosť)
  • Preskúmavanie rozhodnutí (odvolanie, odvolacie orgány, obnova konania, preskúmanie rozhodnutia v mimoodvolacom konaní)
  • Výkon rozhodnutia (správna exekúcia: začatie a priebeh výkonu rozhodnutia, odloženie a upustenie od výkonu rozhodnutia, námietky, formy výkonu rozhodnutia, výkon rozhodnutia súdnym exekútorom).
  • Správna žaloba podľa Správneho súdneho poriadku;
  • Protest prokurátora podľa zákona o prokuratúre.

Študijné materiály: účastníci seminára dostanú študijné materiály vypracované lektorom, a to:

  • podrobné Poznámky k jednotlivým ustanoveniam správneho poriadku (dve časti spolu cca 170 strán),
  • nové VZORY správnych aktov vypracované pre potreby obcí v počte cca 65 vzorov,
  • Oprávnenia prokurátora podľa zákona o prokuratúre + nové vzory,
  • Správna žaloba podľa Správneho súdneho poriadku,
  • Nové  poučenia v rozhodnutiach obcí,

pričom všetky materiály sú spracované s ohľadom na zmeny vyplývajúce z novely správneho poriadku a ďalších súvisiacich predpisov.


16.10 – 18.10
Druhý vzdelávací blok:

Ako predchádzať konfliktom pri územnom rozvoji – panelová diskusia spojená s workshopom

Lektori: Peter Medveď – Nadácia Ekopolis; Zora Paulíniová, Bruno Konečný – ÚSV ROS; Imrich Vozár, VIA IURIS

Tento blok sa realizuje v rámci národného projektu Úradu Splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti s názvom:
PODPORA PARTNERSTVA A DIALÓGU V OBLASTI PARTICIPATÍVNEJ TVORBY VEREJNÝCH POLITÍK,

prostredníctvom OP Efektívna verejná správa. Projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu.

  • Procesy zapojenia verejnosti do plánovania – legislatíva, prax, výzvy a prekážky
  • Praktické skúsenosti zo Slovenska i zahraničia
  • Ako predchádzať problémom (petície a súdne spory) pri územnom rozvoji
  • Vplyv procesov zapojenia verejnosti na územné plánovanie, územné konanie a stavebné konanie
  • požiadavky na vzdelávanie – čo nám chýba? čo by sme sa radi naučili?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. deň: utorok, 28.11.2017

9.00 - 13.00 Tretí vzdelávací blok:

LESNÉ POZEMKY – ich využívanie a ochrana v rámci územnoplánovacej činnosti.

Lektori: Ing. Erik Rozkopál, Ing. Andrea Longauerová - Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, sekcia lesného hospodárstva a spracovania dreva, odbor štátnej správy lesného hospodárstva.

  • Vzťahy medzi zákonom o lesoch (č. 326/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov)  a stavebným zákonom.
  • Limity na využívanie lesných pozemkov vyplývajúce zo zákona o lesoch.
  • Špecifiká ochrany lesných pozemkov pri:

-          územnoplánovacej činnosti

-          územnom konaní

-          stavebnom konaní

  • Uplatňovanie vyhlášky č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí alebo obmedzení z plnenia funkcií lesov.
  • Väzby medzi zákonom o lesoch a procesom SEA /EIA v nadväznosti na stavebný zákon.
  • Ochranné pásmo lesa.
  • Konanie o vyňatí lesných pozemkov z plnenia funkcií lesov a jeho špecifiká, povoľovanie výnimiek.
  • Orgány štátnej správy lesného hospodárstva a ich kompetencie v tejto oblasti.

14.00 – 16.30    Konzultácie s  JUDr. Spišiakovou k odprednášaným témam a zaslaným otázkam od účastníkov.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. deň: streda, 29.11.2017

8.30 – 12.30 Štvrtý vzdelávací blok:

Riešenie sťažností po novele zákona od 1.6.2017 a riešenie petícií po novele od 1.9.2017. Lektorka: Ing. Oxana Hospodárová

  • RIEŠENIE SŤAŽNOSTÍ - Novela zákona (účinnosť od 1.6.2017)

-          čo je to sťažnosť

-          čo sa nepovažuje za sťažnosť

-          podávanie a prijímanie sťažností

-          evidencia sťažností

-          anonymné sťažnosti

-          príslušnosť na vybavovanie sťažností

-          lehoty na vybavovanie sťažností

-          opakovaná sťažnosť, sťažnosť proti vybaveniu sťažnosti

-          postup pri prešetrovaní a vybavovaní sťažností

-          náležitosti písomností pri riešení sťažností

-          tvorba vnútorného predpisu – povinnosť zo zákona

  • RIEŠENIE PETÍCIÍ

-          náležitosti petície

-          podanie petície

-          lehoty

-          vybavenie petície

-          súčinnosť pri vybavovaní petície

VZORY a MATERIÁLY:

  • vzory v písomností
  • príklady sťažností
  • susedské spory – možnosti ochrany

Vaše otázky a pripomienky k podujatiu

Sem môžete písať otázky pre lektorov alebo názory na priebeh seminára.

Stavebný úrad Chorvátsky Grob

22.11.2017 o 11:48

Reagovať

Otázka č. 1:
Môže vydávať stavebný úrad fotokopie projektovej dokumentácie akemukolvek ziadatelovi, ak tieto fotokopie ziada podla Zákona č. 211/2000 o slobodnom pristupe k informaciam?

Otázka č. 2
Moze stavebný urad nechat nahliadat do ukonceneho spisu a vyhotovovat si z neho kopie akemukolvek ziadatelovi, ak si to ziada podla Zákona č. 211/2000 o slobodnom pristupe k informaciam?

Otázka č. 3:
Moze si klient, navstevujuci stavebny urad robit hlasove a video zaznamy a zverejnovat ich na socialnych sietach? (facebook, youtube)? Ako sa moze pracovnik uradu chranit proti takemu zverejnovaniu?

Otázka č. 4:
Ako má postupovať stavebný urad, ked pocas kolaudacneho konania zisti, ze stavba je postavena v rozpore s vydanym DODATOCNYM stavebným povolenim? Ma spojit kolaudaciu s dalsim dodatocnym povolenim uz dodatocne povolenej stavby?

Otazka č. 5:
Ak pri kolaudacnom konani, zisti stavebny urad, ze doslo k zmenam, ktore podliehaju ohlaseniu drobnej stavby, moze nasledne spojit kolaudacne konanie so zmenou stavby pred dokoncenim, kto su potom ucastnici konania?


Dakujeme velmi pekne.

Ing. Beata Bednáriková

21.11.2017 o 08:47

Reagovať

Dobrý deň, rada by som sa spýtala na aplikáciu § 58 ods.4 stavebného zákona. V ktorých prípadoch ho možno použiť, máme s kolegyňami protichodné názory. Napríklad keď je cestná komunikácia v súkromnom vlastníctve, je potrebné predložiť na vydanie povolenia na prípojku uloženú v tejto komunikácii vecné bremeno, alebo stačí aplikovať § 54 ods.4 ? Ďakujeme za odpoveď !

Ing. Oľga Kačinetzová

6.11.2017 o 14:59

Reagovať

Otázka č. 1:
Zmenilo sa niečo, čo sa týka predkladania originálov listov vlastníctva a kópií z katastrálnych máp ku konaniam v zmysle stavebného zákona? Vraj v médiách bolo povedané, že postačujú už len výpisy LV z katasterporálu ako aj kópie z katastrálnych máp.

Otázka č. 2:
Pri povoľovaní oporných a vytyčovacích bodov nadzemného vedenia elektronickej komunikačnej siete /stožiarov/ a NN prípojok sú potrebné v územnom konaní súhlasy vlastníkov pozemkov a pri stavebnom konaní dokladovať iné právo /napr. nájomnú zmluvu na stožiar a na NN prípojku zmluvy o budúcich zmluvách o zriadení vecného bremena/ ? Podľa zák. 351/2011 Z.z.,§66 ods. 1 písm. a) ide o verejný záujem, týka sa to aj el. prípojky? (Odvolací orgán mi zrušil rozhodnutie o zastavení územného konania, ktorému predchádzalo rozhodnutie o prerušení konania, kde som žiadala súhlasy vlastníkov pozemkov na umiestnenie el. prípojky).

Možno považovať za oporný bod stožiar, ktorého výška dosahuje 50 m a aplikovať v územnom konaní § 56 písm. b) stavebného zákona (požadujú to od nás právnici investorov telekomunikačných stavieb), pričom v stanovisku MDaV SR odbor štátnej stavebnej správy zo dňa 10.1.2017 sa uvádza, že to nie je možné , pretože ide o nosič telekomunikačného zariadenia a nie o oporný bod. Súčasťou každého stožiara je aj elektrická prípojka.
Ďakujem za odpoveď. Kačinetzová.

Stavebný úrad Horná Súča

31.10.2017 o 14:09

Reagovať

Dobrý deň,

chcela by som požiadať JUDr. Helenu Spišiakovú o odpoveď na otázku, ako sa postupuje pri dodatočnom povoľovaní terénnych úprav, ktoré nie sú súčasťou inej stavby. Terénne úpravy boli uskutočnené bez povolenia podľa § 71 ods. 1 stav. zákona.
Na konanie o dodatočnom povolení stavby sa primerane vzťahujú ustanovenia §§ 58 až 66. Ako ale povoliť dodatočne terénne úpravy:
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. K. Poláčková

Zmluvné podmienky:

Regionálne vzdelávacie centrum Košice
Sídlo združenia a kancelárie: Hlavná 68, 040 01  Košice

IČO: 31268650
DIČ: 2021412756
Bankové spojenie: VÚB, a.s.

IBAN: SK51 0200 0000 0012 7403 5053
SWIFT (BIC) kód banky: SUBASKBX

Pozvánka obsahuje všetky údaje potrebné k úhrade vložného a spolu s príjmovým pokladničným dokladom, resp. výpisom z účtu  o úhrade poplatku tvorí doklad pre zúčtovanie. Účastnícky poplatok je stanovený dohodou v zmysle zákona č. 18/1996 Z.z. v znení neskorších predpisov. RVC Košice nie je platcom DPH.